Ulf Bergman är varumärkesexpert och har jobbat med olika sorters kommunikation i 40 år. När han skulle döpa sitt företag, en liten reklambyrå, så kom "Stolt kommunikation" som en idé snabbt över honom.
- Vi människor är ofta för ostolta: Stolt med ett frågetecken. Men vi behöver minst Stolt med en punkt. För att nå ut med vårt budskap måste vi räta på ryggen och ha Stolt med ett utropstecken. Det här handlar i grunden om energier. Det är en bristvara. Svenskarna är ofta för blygsamma.
Ulf Bergman rekommenderade alla att ansluta sig till nätverk. Här kan man hjälpa varandra, öppna dörrar och rekommendera varandra. För varje individ sitter med minst 250 kontakter, kanske mer
Men nätverk räcker inte. Vi måste få ut våra budskap, visa vad vi kan erbjuda omvärlden. Ulf Bergman startade därför utbildningen Varumärkesakuten. På en akut ska det finnas en doktor. Därför började Ulf klä sig i läkarrock. Han blev doktor Stolt, ett sätt att sticka ut. Det blev en dörröppnare. Folk kom fram och frågade om han var riktig doktor.
- Om vi ska nå ut med vårt budskap behöver vi använda oss av varumärkestänkandet, säger Ulf Bergman och visar på 10 steg.
Vi behöver ett varumärke som ger andra nöje, nytta, glädje eller värde. Bli tydligare, stoltare och mer energifyllda!
Det är viktigt att förstå vad ett varumärke är, dess potential och möjligheter. Översätt det till personlighet! Vad står vi för? Vi skickar ut signaler genom orden, kretsen vi rör oss i, det vi säger i sociala medier. Ryktet är viktigt. Vi behöver bygga tillit, förtroende och attraktion. Man måste också vara närvarande.
Drömmen kan ses som en målbild, visionen en fråga om vad jag vill göra. Missionen ska få en att fundera över på vilket sätt man bidrar till att göra världen litet bättre. Drivkraften behöver vara att känna meningsfullhet. Vi vill bidra.
Målet är det mätbara. För naturligtvis måste vi ha mål. Det hjälper oss. Vi måste hålla våra deadlines. Hur mycket pengar ska vi tjäna? Hur mycket ska vi jobba. Vad är viktigast i livet? Vilka gränser sätter vi för oss själva? Sätter vi inte egna gränser så sätter någon annan dom åt oss. Det här vill jag. Det här ska jag göra. Mitt mål är detta.
Den innehåller allt som är du, dina erfarenheter, kunskaper, dina drömmar, dina visioner, dina nätverk o.sv. Men du kan inte berätta allt på en gång. Du måste välja. Den resan gör många inte. De blir för allmänna. Vad är det viktigaste jag har? Vad är det bästa jag kan erbjuda? Den resan är att gå igenom sin tratt och jobba igenom det. Det är en viktig del av byggandet av varumärket.
Det symboliserar ett varumärkes-skepp. Varför ska man välja er? Hur ser ert erbjudande ut? Hur är det paketerat? Segelbåten har ett skrov där man placerar sina bärande grundläggande värderingar och kärnvärden. Skrovet är det som gör att vi flyter på marknadshavet.
Vi har alla ankare, något som håller oss tillbaka. Vad är det som gör att vi inte kommer loss? Om vi inte definierar det som håller oss tillbaka är det oerhört svårt att ta sig framåt. Det är viktigt att få upp ankaret, träna på det. Det här är mina svagheter. Då vet jag hur jag kan hantera dom. Jag kan lyfta mina styrkor i stället och jobba med svårigheterna under resans gång.
Vi är ute på marknadshavet och närmar oss en hamn. Där finns en ett antal möjliga uppdragsgivare eller kunder. Då kommer vi till trappan som vi måste definiera. Vilka är mina viktigaste målgrupper och var finns dom? Det tar tid att bygga hållbara relationer. Trappan består av ett antal olika steg. På basplanet är vi okända. Det första steget är att vi får upp den möjliga kunden ett steg till kännedom om oss.. Nästa steg är kunskap om om oss, det tredje steget att de blir intresserade. Det fjärde steget är pröva oss. Högst upp har vi då varumärkesambassadörer. De är lojala kunder som gillar en, som man har ett bra samarbete med.
Men kontakter försvinner om man inte håller dem vid liv. Hur får vi balansen mellan att hinna jobba, ta kontakt och också hålla liv i våra relationer på ett schysst sätt? Försäljning och kommunikation hänger ihop. Vi ska vara hjälpare och visa att vi kan hjälpa personerna. Det är viktigt att bjuda på kunskap och inspiration. Lyssna och vårda de kontakter vi har! Vi måste vara uthålliga om vi vill ha roliga jobb, kunna ha ett bra liv och kunna sova gott om natten. Ha attityden av att vara en hjälpare och inte att vi är där för att dra pengarna ur dom! Vi har ett erbjudande som ger nöje, nytta, glädje och värde.
Vi måste ha en långsiktig plan och spela på gitarren. Och gitarren är då symbolen för vår handlingsplan där vi sätter upp och skriver ner vad vi ska göra på ett år för att bygga på det som gjorts. Har man inte den planen är det svårt att få till ett flöde. Gitarrens olika strängar är kanaler som vi väljer: skriva i sociala medier, bjuda in till event, göra trycksaker med mera. Och hur ska det utformas? Har vi skrivit en bok och kan använda kunskaperna därifrån som dörröppnare? Vi spelar på gitarren efter egen rytm och egen struktur.
Monica Atterberg
Ulf Bergman hälsar att han kör följande kostnadsfria föreläsningar:
BOKA GRATISKURSEN 10 steg till ett starkare varumärke på WWW.STOLT.NU.SE
Reklambyrån Stolt Kommunikation - utbildar, coachar och utvecklar varumärken ulf@stoltkommunikation.sewww.stoltkommunikation.seMobil 070-373 05 81 c/o Kommunikationsnätverket K22Krukmakargatan 22, 1 tr ög, 118 51 StockholmFacebook: facebook.com/stoltkommunikation
Fler kostnadsfria frukostföreläsningar i vår
1. "Varumärket & De 7 vanligaste misstagen de flesta gör i sin marknadsföring". Fredag 26/2. Med undertecknad alias Dr Stolt. Om de sju vanligaste misstagen de flesta gör i sin marknadsföring och hur du undviker dem.
2. "Varumärket & Sökordsoptimering som fungerar". Tisdag 22/3. Med Anna-Carin Lensbo, konsult, föreläsare och lärare på bl.a. IHM. Har ägnat ett helt liv i den digitala transformationen av handel, retail och e.tail.
3. "Varumärket & Det nya sättet att bygga stark företagskultur". Onsdag 28/4. Med Marcus Holhammar, VD och grundare av Dazibao, ett nytt system för att förankra och hålla företagskultur levande. Marcus är konsult, affärs- och marknadsstrateg med dessutom lång erfarenhet av både rekrytering och PR.
4. ”Varumärket & ????????????? Onsdag 25/5 Gästföreläsare ännu inte bestämd. Är du intresserad? Hör av dig.
Med reservation för eventuella ändringar.